Halverwege juni 2019 kreeg ik de kans om een nog niet spelend straatorgel te kopen op het 52 toets koeningsberg gam.
op het moment van aankoop is het orgel zo goed als compleet.
en zal in principe heel snel moeten kunnen gaan spelen.
toch heb ik besloten om hem eerst uit elkaar te halen en onderdeel voor onderdeel even goed na te lopen.
hieronder ziet u de vorderingen van het orgel.
Als eerste is er begonnen met de midi bak klaar te maken... Het is de bedoeling dat dit orgel zowel op midi als op boek kan gaan spelen.
De midi bak die erbij zat was wat te lang voor het orgel en heb die in het midden ingekort.
ook heb ik er gelijk nog een extra klep in gemaakt, zodat er ook daadwerkelijk 52 kleppen in zitten.

Om later het boekenmechaniek hierbij op aan te kunnen sluiten heb ik er een bourcette plank onder gemaakt.... Hierdoor kan deze bak eigenlijk de complete rol van de hoofdwindlade over nemen en zal deze dan ook vervangen.

Halverwege juli 2019 was de midi bak klaar en ben ik even bezig geweest met het nalopen van het boeken mechaniek.Die lekte behoorlijk via de kleppen maar bleek in dit geval heel simpel op te lossen.
Binnen een week had ik hem zo goed als klaar. Er moet in een later stadium nog wat hele kleine dingen aan gebeuren maar het mechaniek komt er pas als een van de laatste dingen weer in te hangen. Dus heb deze weer aan de kant gelegd (geen foto's gemaakt van het mechaniek)
Op 11 juli 2019 heb ik de achterste windlade met daarop de undamaris en de bassen eruit gehaald. Dit orgel heeft 6 bassen er stonden er 4 rechtop op deze bak en 2 hingen er in het dak.... Ik vond dat een beetje een rare indeling en heb dus besloten om de 2 bassen die in het dak hingen ook op de achterste lade te zetten. Daarvoor was het nodig om in de bak 2 kleppen bij te plaatsen en wat gangen om te boren zodat de bestaande 4 bassen iets opschuiven.
Hieronder de oude situatie toen de bak in mijn auto lag.

Na het aanpassen van de bak en controle op werking is de bak opnieuw gelakt en zijn de pijpen nagelopen en alvast een keer gestemd (later zal het in het orgel dan alleen nalopen moeten worden kwa stemming)
Hieronder een foto waarbij de bak klaar is met de nieuwe indeling van de bassen.

Op 20 juli was het dan zover.
De achterste bak is weer terug in het orgel geplaatst en om een en ander wat makkelijker te maken zijn de bakken een paar cm gezakt zodat er minder pijpen verkropt hoeven te worden.
Na het aansluiten van deze bak op de midibak kon het eerste gedeelte alvast spelen!
Vervolgens is ook gelijk de voorste bak eruit gehaald en is er begonnen met het nalopen van die bak (enkelle klepjes laten net iets lucht door)
Ook deze bak is opnieuw gelakt.
Helaas werd de temperatuur wat te hoog om alle pijpen na te kunnen lopen op stemming.


In de toekomst zullen er enkele pijpen van de accompen worden vervangen omdat die niet kwa uiterlijk of maten bij de rest passen ook word de indeling van de accompen dan nog wat aangepast.
Op 28 juli 2019 is het dan zover.... De voorste bak is terug geplaatst in het orgel en aangesloten op de midi bak.... En hij speelt!
Er moet nog wel veel aan gedaan worden kwa stemming.... Maar je hoort duidelijk dat er wel een goede basis in zit!

Hierboven een foto van de middenkast waarbij al het pijpwerk weer terug erin zit.
Begin augustus is er geprobeert hem goed te stemmen en kwam ik er achter dat er bij de accompagnementen niets van klopte waardoor ik er een aantal opnieuw heb moeten maken.
Tussendoor is er in augustus 1 van de 2 nissen opgeknapt hierbij is de grote trom wat verder naar achterren geplaats zodat er meer ruimte aan de voorzijde ontstaat om in de toekomst nog wat pijpen in te kunnen zetten.

Op de foto hierboven is goed het verschil te zien.... De nis rechts is aangepast en de linker nog niet.
De nis heeft nu pootjes met eronder nieuwe sledes verder is de binnenkant wit geschilderd en de buitenkant een keer opnieuw gelakt.
ook zijn er nieuwe bakjes voor het slagwerk gemaakt zodat het er niet meer zo lomp uit ziet. Daarbij is er ook een los bakje gemaakt voor het bekken zodat deze appart kan slaan.


Eind oktober 2019 zijn beide nissen aan het orgel bevestigd.
Ook is er besloten de bakken met pijpen in de middenkast weer op de originele hoogte te zetten in verband met het front wat er bij gekocht is.
Soms lopen dingen iets anders als gepland zo kon ik in januari 2020 een aanhangertje kopen voor dit orgel. Deze is klein van formaat zodat ik niet in de problemen kom in de opslag, enigste nadeel is dat de nissen dan over de kar heen blijven steken maar dat is niet zo heel erg.

De kleur vond ik niet zo mooi en de verf zat er ook niet heel goed op. Daarom is besloten om hem in april 2020 geheel uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw te schilderen, hier en daar waren er wat kleine rotte plekjes die ook gelijk weer netjes gelast zijn.



Half april was het dan zo ver en is het orgel op de aanhanger gezet, wel blijft hij voorlopig nog los staan omdat ik ook nog onder het orgel zelf moet zijn

In mei 2020 is er begonnen met het bouwen van een balg, tot nu toe speelde hij op een windmachine maar ik vind dat persoonlijk niks voor een straatorgel.
Uiteindelijk zal de balg via plexiglas aan de achterkant ook in het zicht blijven zodat een gedeelte van de werking van het orgel zichtbaar blijft.




En in oktober 2020 was de balg klaar.


In november is er gewerkt aan de krukas.

Omdat ik niet zo tevreden ben met de huidige pijp indeling en omdat ik een piece systeem veel betrouwbaarder vind werken heb ik besloten om een nieuwe hoofdlade te maken en daarbij gelijk de pijp indeling te veranderen.
Nu komt de undamaris aan de zijkant en gaan de accompen naar achteren.


In april 2021 is de kast aan de binnenkant opnieuw wit geschilderd en is er een begin gemaakt met het plaatsen van de balg.
In mei is de balg dan helemaal geïnstalleerd


Tevens is er in april 2021 begonnen met het maken van de nieuwe hoofdbak incl piece systeem.
Deze was in juli gereed en kon worden geplaatst en aangesloten worden op de midi bak.


Tevens is er rond juli een begin gemaakt met aanpassingen aan het front.
Deze vond ik toen ik hem kocht totaal niet in verhouding met elkaar en heb dan ook besloten om het aan te passen met zelf nieuw bij te maken houtsnijwerk.



In oktober 2021 is er besloten om hem toch op een grotere aanhanger te zetten zodat ook de nissen volledig op de kar staan.
Ik heb daarop een hele mooie oude maar zeer degelijke kar kunnen kopen uit 1973.
In november 2021 is ervoor gekozen toch een wat kleinere krukas te maken omdat hij nu enorm zwaar draaid.
Maak jouw eigen website met JouwWeb